طرح آمریکا برای مقابله با ایران اجرایی شد
نظام نوین اسلامی
جهان زیر سایه ی اسلام

* گزارشی از فعالیت های دیپلماتیک و اقتصادی ایران در آمریکای لاتین

   *اطمینان از مختل نشدن بازار انرژی آمریکا و جهان

   *پیشنهاد راهی برای مقابله با کمک برخی کشورهای منطقه به ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی

 

پیش از این موضع دولت آمریکا درباره فعالیت های ایران با محتویات این قانون متفاوت بوده است.

 

مقامات وزارت خارجه آمریکا پیش از این ضمن تاکید بر نظارت بر فعالیت های رو به گسترش ایران در منطقه آمریکای لاتین بر این باور بوده اند که فعلا نشانه ای حاکی از غیرقانونی بودن فعالیت های ایران در آمریکای لاتین در دست نیست. استراتژی مدون وزارت خارجه در این زمینه محرمانه خواهد بود اما خلاصه ای از آن به هنگام تکمیل علنی خواهد شد.

 

پیش از این، روزنامه واشنگتن تایمز(Washington Times) با اشاره به نفوذ ایران در آمریکای لاتین و تمایل آرژانتین برای همکاری با ایران نوشت: «در نگاه اول، انتخاب آرژانتین برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران، انتخاب عجیبی به نظر می رسد.  در دو سال گذشته، دولت چپ، رئیس جمهور آرژانتین، کریستینا فرناندز د کرشنر سنت شکنی کرده و خط آشتی جویانه ای را با ایران ترسیم کرده است. چنین چیزی در تجارت دو جانبه رو به رشد بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار در سال 2010 بوده و همچنین موضع دیپلماتیک همسوتر بوینس آیرس با تهران به آشکار دیده می شود. برای نمونه، سپتامبر گذشته نماینده آرژانتین در سازمان ملل متحد، شیوه و عادت پیشین را شکست و در سخنرانی آتشین محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نشسته باقی ماند و هماهنگ با دیگران جایگاه خود را ترک نکرد.»

 

این روزنامه آمریکایی در مورد عوامل تمایل آرژانتین به همکاری با ایران نوشت: «اولین عامل، اقتصاد است. آرژانتین در حال حاضر با رکود مالی قابل توجهی دست به گریبان است که از سویی با موج رکود اقتصادی جهانی و از سوی دیگر با سیاست های ضد بازار آزاد دولت کرشنر به وجود آمده است. با تمام این مسائل ارزش و اهمیت تجارت با ایران برای آرژانیتن مهم تر از آن چه که باید به نظر می رسد. در واقع این تجارت دو جانبه به نقطه ای رسیده است که آرژانتین به بزرگترین شریک تجاری ایران در امریکای لاتین تبدیل شده است.»

 

واشنگتن تایمز افزود: «عامل دوم چشم انداز بین المللی آرژانتین است. مقامات آرژانتینی تمایل دولت خود را برای داشتن سیاست خارجی مستقل یا آزاد پنهان نمی کنند، که اشاره آشکاری است به نیاز فاصله گرفتن از ایالات متحده. این موضع زمینه دولت کرشنر را برای همکاری با ایران و همچنین دیگر بازیگران بین المللی مانند چین فراهم آورده است. شاید بتوان گفت که معماری اصول سیاست خارجی آرژانتین از دیگر کشورها سرنوشت ساز تر بوده است. وزیر امور خارجه هکتور تایمرمن، با این که خود یهودی است، ولی علناً پیوندهای خود را با جامعه قابل ملاحظه یهودی آرژانتین گسسته و در پی ایجاد روابطی با ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه است که با اسرائیل رابطه متضادی دارند. ناظران محلی می گویند، آقای تایمرمن چه مبالغی را به داد و ستدهای سیاست خارجی تخصیص داده است تا طی یک مبادله پایاپای، مواضع بین المللی آرژانتین را با سود سیاسی و اقتصادی شرکای خارجی تاخت بزند.»

 

به نظر می رسد همین ابراز تمایل های آرژانتین موجب شده است که آمریکا به عمق نفوذ ایران در آمریکای لاتین، که روزی حیاط خلوت این کشور محسوب می شد، پی برده و درصدد مقابله با ایران برآید؛ آمریکایی که مدعی است ایران حتی در میان همسایه هایش منزوی است!106


میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 9 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط سید محمد علمداری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1